Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wchodzenie w dorosłość w czasach kryzysu

Badacze

[kontynuacja badań w ramach Jagiellońskiego Panelu]

Zespół (działający w 2023): mgr Paulina Skórska, dr Ewa Krzaklewska, Anna Horodyska, Aleksandra Gościcka – koordynacja (dr hab. Jolanta Perek-Białas, prof. UJ, dr hab. Paweł Grygiel, prof. UJ), dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ, dr hab. Barbara Worek, prof. UJ, mgr Łukasz Fiedeń, mgr Michał Wolszczak, mgr Weronika Król, mgr Regina Skiba, lic. Marcin Baumann

Cel projektu

Badanie Jagielloński Panel składa się z serii badań panelowych, do których rekrutowane są osoby wchodzące w dorosłość (18+). Założeniem badania jest monitorowanie losów mieszkańców Krakowa i okolic od osiągnięcia dorosłości w toku całego ich życia z uwzględnieniem sytuacji, które można określić jako kryzysowe nie tylko w wymiarze indywidualnym (np. stres związany ze zdawaniem ważnych egzaminów w życiu jak matura, pandemia COVID-19), ale i społecznym, geopolitycznym (obecnie kryzys w związku z wojną na Ukrainie), jak i ekonomicznym (pogarszająca się sytuacja materialna, w związku z inflacją).

Projekt został zapoczątkowany dzięki grupie osób urodzonych w roku 2002, która doświadczyła bardzo szczególnych, kryzysowych wydarzeń: strajków w roku 2019 oraz pandemii w latach 2020-2022. Moment wchodzenia w dorosłość to także dla wielu czas zdawania matury i podejmowania trudnych decyzji w kwestii dalszej edukacji i pracy. W ramach kontynuacji projektu mamy możliwość porównania sytuacji grupy inaugurującej badanie do sytuacji kolejnych grup młodzieży, które w dorosłość będą wchodziły w nieco innych warunkach. Jest to zatem sposobność do uchwycenia niepowtarzalnych doświadczeń 18-latków, która umożliwia monitorowanie ich dalszych losów (aktywnego lub pasywnego dorastania, starzenia się). Systematyczne badania w ramach panelu umożliwią badanie nastrojów i reakcji respondentów na sytuacje kryzysowe i momenty przełomowe historycznie (jak np. wybuch wojny w Ukrainie, gwałtowne zmiany rynkowe, takie jak wzrost cen, inflacja, kryzys na rynku mieszkaniowym itd.).

W projekcie zbierane są dane na temat wybranych aspektów jakości życia, m.in.: aktywności edukacyjnej, aktywności społecznej (m.in. praca społeczna, wolontariat), aktywności na rynku pracy, reakcji i oceny bieżących ważnych wydarzeń w kraju i zagranicą, oceny stanu zdrowia, samopoczucia, przygotowania do radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach (w kontekście zdawania egzaminu dojrzałości), planów kontynuowania nauki, podejmowania pracy zawodowej, wyjazdu z kraju, do innych miejscowości (mobilności przestrzennej), więzi społecznych etc. 

Badanie odbyło się pierwszy raz w 2021 roku, na próbie osób urodzonych w 2002 roku. Badania kontynuowano w 2022 roku, z młodymi dorosłymi, urodzonymi w 2003 r. W 2022 przeprowadzono także II pomiar z osobami urodzonymi w 2002 r. Od 2023 r. rekrutowane będą nowe roczniki, do nowej fali badania.

W badaniu osoby dorosłe urodzone w danym roczniku rekrutowane są za pomocą formularza do zapisu do panelu. 1-2 razy w roku z osobami zaklasyfikowanymi do panelu prowadzone są badania w oparciu o kwestionariusz ankiety, techniką CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview). Uzupełniająco, w trakcie badania, uruchamiany jest kontakt telefoniczny celem zwiększenia stopy zwrotu.