Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pedagogie młodzieżowego radykalizmu

Zespół badawczy

dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ, dr Sylwia Opozda- Suder, dr Agata Łopatkiewicz

Cel projektu

Od pewnego czasu pojęcie radykalizmu stało się popularne w kontekście dyskusji nad zachowaniami jednostek i grup społecznych. Znajduje to odzwierciedlenie w debacie społecznej i ma swoje konsekwencje w podejściu do problemów i zagrożeń współczesnego świata. Obserwując życie społeczne można zauważyć wzrost napięć spowodowanych trudnymi, kryzysowymi sytuacjami i wydarzeniami (m.in. ataki terrorystyczne, fundamentalizmy, incydenty na tle nacjonalistycznym, religijnym, rasowym, dyskryminacji płciowej, itp.). Napięcia te często przekładają się na skrajne postawy wobec jednostek bądź całych grup społecznych. Skutkiem tego stanu rzeczy jest polaryzacja nastrojów społecznych często prowadząca do zachowań radykalnych, łącznie z tendencjami do ekstremizmu. Niemniej jednak pojęcia radykalizmu i radykalizacji nie posiadają ostrych granic znaczeniowych. Tym samym na gruncie literatury przedmiotu widać potrzebę uporządkowania sposobów ich definiowania i interpretowania. Dodatkowo istotnym problemem jest kwestia skutecznych metod pomiaru skłonności do zachowań radykalnych z wykorzystaniem trafnych i rzetelnych narzędzi.

Biorąc pod uwagę powyższe, celem działań zespołu jest podjęcie rozważań nad problematyką radykalizmu i radykalizacji, zarówno w perspektywie teoretycznej, jak i empirycznej. W płaszczyźnie badań teoretycznych zespół realizuje przegląd systematyczny (scoping review) mający na celu identyfikację pól wiedzy i niewiedzy dotyczących radykalizmu i radykalizacji. Badania empiryczne obejmują problematykę radykalizmu wśród adolescentów i młodych dorosłych, jako grup szczególnie skłonnych do mobilizacji politycznej, w tym radykalizacji. Działania te dotyczą wytwarzania praktyk społecznych, identyfikowanych jako pedagogie młodzieżowego radykalizmu.