Fundusze
Instytut Psychologii, Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych oraz Instytut Religioznawstwa udzieliły wsparcia finansowego projektowi.Badacze
Małgorzata Kossowska, Paulina Szwed, Mateusz Blukacz, Ewa Szumowska, Jolanta Perek-Białas, Aneta Czernatowicz-KukuczkaCel projektu
Procesy kształtujące pomaganie vs. niepomaganie uchodźcom wojennym są przedmiotem analiz psychologicznych od wielu lat. Rzadko jednak uwzględnia się w tych pracach podejście wskazujące na rolę tożsamości społecznej. W naszym badaniu skupiliśmy się na ukazaniu jak procesy związane z tożsamością społeczną, tj. prospektywny lęk (przed wrogością Rosji wobec kraju pomagającego), bliskość i grupowe normy pomagania kształtują pomaganie uchodźcom wojennym. Założyliśmy, że czynniki te konstytuują poczucie wspólnego losu i ta wspólność („we-ness”) sprzyja pomaganiu. Spodziewaliśmy się jednak, że wpływ lęku na pomaganie będzie z czasem malał, ale przewidywaliśmy, że postrzegana bliskość i norma pomagania nadal będą przewidywać zbiorowe wysiłki na rzecz pomocy. Aby uchwycić tę dynamikę przeprowadziliśmy czterofalowe badanie panelowe (N = 603; w odstępie dwóch i czterech tygodni w marcu i kwietniu 2022 roku). Kontekstem dla niego był kryzys uchodźczy w Polsce związany z inwazją Rosji na Ukrainę.